Det händer massor hos oss, anmäl dig för våra utskick här.
Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev med erbjudande, intressanta artiklar med hälsotips, kunskap och inspiration samt nyheter i våra utbildningar och kurser.
Massasje på timeplanen
Alle vet hvordan det kan klø i beina eller hvordan søvnen kan komme snikende i løpet av en lang skoledag. For elevene på Fornbackaskolan hjelper massasje dem til å konsentrere seg og jobbe hardere.
Det er velkjent at berøring har en beroligende effekt på mennesker, spesielt på barn.
Dette var noe lærerne Anette Knutas og Ann-Sophie Nilserius ved Fornbackaskolan i Södertälje hadde i tankene da de meldte seg på et massasjekurs hos Axelsons. Både Nettan og Ann-Sophie hadde da jobbet et par år i en såkalt samarbeidsklasse på Fornbackaskolan med elever mellom 10 og 12 år. En klasse med bare noen få elever som av ulike grunner har vansker med å mestre den vanlige skolegangen. Man trenger ikke være et geni for å skjønne at barna i klassen ikke alltid er like arbeidsvillige, og at energien av og til brukes på andre ting enn skolearbeid. For oss er det viktig å bygge relasjoner til barna, slik at de føler seg trygge og synes det er greit å gå på skolen, sier Nettan.
Barn skeptiske til å begynne med
I løpet av kurset på Axelsons lærte både Nettan og Ann-Sophie hvordan de kunne «stresse ned» studentene. De fikk også prøve seg på mindfulness, som også handler om å puste riktig og føle seg rolig. Da de skulle omsette kunnskapen i praksis, ble de først møtt med en viss skepsis. De ville hele tiden følge med på hva som skjedde, og stolte ikke på at andre kunne være snille og milde mot dem, sier Nettan. Mange av barna er nok ikke så vant til berøring, og foreldrene har kanskje ikke skjønt at berøring kan være et øyeblikk av avspenning. Les mer om alle våre massasjeprogrammer.
Massasje er nå en svært populær del av skoledagen
Etter en treg start er massasje nå en naturlig og svært populær del av elevenes skolehverdag. Tre ganger i uken står det på timeplanen når barna masserer hverandre. I tillegg har en student fra Axelsons kommet og massert barna en gang i uken. Hvis det av ulike grunner ikke blir noe av en bestemt dag, lar ikke reaksjonene vente på seg. De savner massasjen hvis de ikke får den, og det er ikke noe vi kan prioritere i løpet av skoledagen.
Stor forskjell i arbeidsglede
Nettan og Ann-Sophie har merket stor forskjell på arbeidslysten etter at massasje ble innført på timeplanen.
Før hadde barna lyst til å jobbe i fem til ti minutter, mens de nå kan konsentrere seg i opptil 40 minutter, noe som var helt utenkelig før. En som liker massasjen veldig godt, er den 12 år gamle eleven Erik Nilsson. Han forteller at han setter stor pris på de rolige øyeblikkene i løpet av skoledagen: «Det beste med massasjen er at den roer deg ned. Vi masserer bare overkroppen, for eksempel rygg, nakke og skuldre. Skuldrene føles best å bli massert, sier han.
«Alle kunne trenge et øyeblikk som dette i løpet av dagen»
Hans jevnaldrende klassekamerat, Tobias Andersson, er enig: «Man får litt frysninger, men det er bare hyggelig. Det føles rart hvis vi ikke har det.
Da lengter man etter det. Tobias tror også at massasje er noe som andre skolebarn også ville hatt nytte av. – Ja, det tror jeg. Det er fint, og alle trenger en rolig stund i løpet av dagen.
Selvfølgelig for å fortsette med massasjen
Nettan og Ann-Sophie kommer selvsagt til å fortsette å ha massasje på timeplanen sin. I sin egen praksis har de oppdaget de positive effektene av berøring. Og det kan vel aldri være feil å få barn til å føle seg bra? – Når alt kommer til alt, er berøringssansen vår største læringssans i de yngste aldersgruppene. Jeg tror alle skoler kunne jobbe mer med avspenning, mindfulness og massasje. Det gir resultater, kanskje ikke umiddelbart, men definitivt på sikt, avslutter Nettan.
Les om Axelsons prosjekt Massasje i skoler og barnehager
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!