Det händer massor hos oss, anmäl dig för våra utskick här.
Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev med erbjudande, intressanta artiklar med hälsotips, kunskap och inspiration samt nyheter i våra utbildningar och kurser.
Bedriftsmassasje – konseptet der alle er vinnere
Bedriftsmassasje blir stadig mer populært, og det med god grunn! Bedriftsmassasje er et godt eksempel på en vinn-vinn-situasjon.
Medarbeiderne elsker det. Arbeidsgiveren tjener på det.
Massøren får alt tilrettelagt for seg – og samfunnet nyter godt av det. I Kontorsbarometern, en stor undersøkelse gjennomført på vegne av eiendomsselskapet Vasakronan, ble kontoransatte spurt om hva de helst ville ha tilgang til på jobben hvis de kunne velge fritt. Helserelaterte goder toppet listen, med bedriftsmassasje som det mest ettertraktede. Hele 48 % av respondentene ønsket seg massasje på jobben – 56 % av kvinnene og 39 % av mennene. Medlemskap i et treningsstudio kom på andreplass, med personlig trener eller helsecoach og spa eller badstue på delt tredjeplass. 22 % av kvinnene ønsket seg yoga på jobben.
Fornøyde medarbeidere, økt lønnsomhet
Det er ganske utrolig at du som bedriftsleder kan tilfredsstille og glede så mange av dine medarbeidere med noe som også gagner bedriftens lønnsomhet!
En rekke studier har vist at sykefraværet går ned, med mye penger spart som bonus, og at arbeidsgleden og medarbeidernes opplevde livskvalitet øker med bedriftshelse og bedriftsmassasje. Drøyt halvparten av Sveriges ansatte får et friskvårdsbidrag fra arbeidsgiveren, som kan brukes utenom arbeidstiden til trening, kostholdsråd, stressmestring og lignende. De fleste får mellom 1 000 og 2 000 svenske kroner per år, noe som er betydelig mindre enn beløpene som gis av Skatteverket. Beløpet som aksepteres, tilsvarer omtrent et årskort på et treningssenter, for tiden rundt 4-5000 svenske kroner.
Velvære på arbeidsplassen er mer effektivt enn individuelle tiltak
Mange ansatte benytter seg ikke av tilskuddet fordi de synes det er for komplisert.
Målrettede velværeprogrammer på arbeidsplassen ser ut til å være et tryggere alternativ for bedrifter som vil vite at investeringene deres virkelig gir menneskelige og økonomiske fordeler. – Målrettet velvære fokuserer på en spesifikk handling med et ønske om konkrete resultater, sierLars Carlstrand, administrerende direktør i Team Lars Massage AB (TLM).«Det har begynt å vokse frem et nytt fokus, der man i økende grad ser potensialet i bedriftsvelvære og ønsker å utnytte det bedre. Målrettet velvære kan måles og evalueres, både når det gjelder behandlingsresultater og kostnadsbesparelser.
Selskapet betaler bare for det som brukes
«Vi i TLM har vært pionerer på dette området, blant annet ved å gjennomføre grundige undersøkelser av hva massasjen egentlig gir bedriftene og de ansatte, sier han.
«Bedriften betaler dessuten bare for den tiden som kjøpes, i motsetning til når velværegodtgjørelsen brukes til for eksempel et svømmehall- eller treningskort, der bedriftens ledere kan lure på hvor ofte de ansatte faktisk benytter seg av fordelen, sier Lars. Med sin landsdekkende virksomhet, sine 145 velutdannede massører og mer enn 60 000 massasjebehandlinger hvert år er TLM et av Sveriges ledende massasjefirmaer.
Massasje er ekstremt kostnadseffektivt
I 2009 gjennomførte selskapet Sveriges største undersøkelse av effekten av massasje på arbeidsplassen noensinne, og resultatene var interessante: Massasje viste seg å være et svært kostnadseffektivt tiltak. Resultatene fra undersøkelsen har utvilsomt bidratt til å bane vei for en fortsatt vekst i interessen for massasje på arbeidsplassen. «Jeg tror Team Lars Massage har blitt et så vellykket selskap fordi vi har klart å forene de to verdenene – terapeutens og massørens verden med ledelsens og bedriftshelsetjenestens verden. Det har vært helt avgjørende at vi har kunnet vise til de økonomiske fordelene, sier Lars. «Vi er også en personlig bedrift på alle nivåer.
Skreddersydde løsninger for ulike typer virksomheter
Vi skreddersyr løsninger for alle typer kunder, fra lokale småbedrifter til store konsern med avdelinger over hele Sverige. Vår spesialitet er samarbeid og nettverksbygging. Vi har gått i bresjen for mange ting, for eksempel samarbeid med arbeidsmiljøgrupper. Vi har også bidratt til å etablere gode ansettelsesvilkår for massasjeterapeuter.
TLM bruker hovedsakelig Axelson-massører
– De er flinke og har gode ferdigheter, og kan jobbe godt rett fra skolen. Vi vet hva vi får, sier Lars Carlstrand. «Vi har også en levende dialog med skolen om utviklingen av massasjeutdanningen, slik at den kan møte bedriftenes behov. Det kan for eksempel handle om hvordan massørene kan gi bedre råd når kundene spør om helsen sin.
I bedriftene jobber vi blant annet med å øke kroppsbevisstheten, for eksempel når det gjelder hvordan folk sitter i det daglige arbeidet. Vi gir personlig tilpassede råd om hvordan de kan øke sin egen innsats for velvære og gir tips om egnede treningsformer. Ved behov demonstrerer massørene ulike tøyningsøvelser som den ansatte kan utføre selv. Massørene skal også ha kompetanse til å kunne veilede andre fagpersoner og på den måten bidra til å bygge et «sikkerhetsnett» av forebyggende helsearbeid.
Viktigheten av en helhetlig tilnærming
Vi i TLM sitter også i bedriftens frisklivsgrupper på fellesmøter, for å optimalisere hele bedriftens frisklivsinnsats. Det skjer mye på dette området akkurat nå, endelig ser flere og flere at man må binde det hele sammen.
Stadig flere bedrifter velger å gi muligheter for psykologisk rådgivning, coaching, kostholdsrådgivning, trening og PT, stressmestring, røykesluttkurs, frisklivsdager og så videre. Det er en del av vårt konsept at massøren skal ha innsikt i og interesse for helhetlig helse. TLM er et selskap bygget av massører for massører, så vi vet at det viktigste i selskapet er det som skjer mellom massøren og kunden, avslutter Lars.
Er du nysgjerrig på å jobbe som bedriftsmassør, eller å få en massasjekontrakt for bedriften din?
Les mer på f.eks. www. larsmassage.se, www.ugglapraktiken.se, www.curexgruppen.se, www.goteborgsmassage.se Du kan også lese undersøkelsen på Lars Massages nettsted. Du kan også lese flere interessante artikler om bedriftsvelvære og bedriftsmassasje påwww.bodyuniverse.se under fanen «Folkehelsevitenskap».
SELSKAPET VINNER
Massasje på jobben er målrettet velvære – en effektiv helsestrategisk investering i de ansattes helse, med mål om å øke bedriftens helsekapital. I samarbeid med velværeleverandøren sparer du rett og slett penger! En forskningsrapport fra Karolinska Institutet viste at bedrifter får tre kroner tilbake for hver krone de investerer totalt i de ansattes helse. Posten er en av bedriftene som har testet sin innsats med Karolinskas metode, og de har oppnådd enda bedre resultater.
For hver krone de investerer, får de hele fem kroner tilbake. I TLMs studie om massasje ble helseeffekten og produktivitetsøkningen beregnet til 4-8 ganger investeringen!
Fremfor alt handler det om gevinst på redusert sykefravær. 18 % av de spurte sa at massasje sparte dem for minst én sykefraværsdag i året.
Av disse sa 5 % at det sparte dem for flere dager med sykefravær. Massasje og velværeinitiativer skaper et «sikkerhetsnett» som fanger opp problemer tidlig, noe som gir de ansatte trygghet og sparer penger for både bedriften og de ansatte.
DEN ANSATTE VINNER
TLMs undersøkelse viste at 75 % av de ansatte hadde mindre smerter i rygg, nakke og skuldre som følge av massasje på jobben.
49 % satte rett og slett pris på en stille stund med avslapping i løpet av arbeidsdagen, 24 % opplevde bedre bevegelighet, 23 % følte seg mindre stresset, og 6 % sa at de sov bedre. De ansatte opplevde også flere positive «bivirkninger» av massasje på jobben.
37 % sa at de ble mer oppmerksomme på arbeidsstillingen sin, og 31 % sa at de ble flinkere til å lytte til kroppens varselsignaler. 26 % sa at de fikk bedre kroppsbevissthet, 23 % sa at de begynte å tøye ut mer regelmessig, og 20 % sa at de begynte å prioritere trening høyere. Respondentene fikk massasje i gjennomsnitt 6-8 ganger i året.
MASSØREN VINNER
Når du jobber for et firma som tilbyr massasje på arbeidsplassen, stiller de vanligvis med alt utstyr og betaler alle sosiale avgifter.
De tar seg av all administrasjon, salg og markedsføring – og de skaffer kundene, noe som kan være ganske tidkrevende. Ofte har du en kontrakt på et minimum antall arbeidstimer når du besøker kunder – en garantert inntekt. Hvis du klarer å sette opp dine egne bedriftskontrakter, har du også mange fordeler. Bedriftene kan akseptere svært varierende priser.
Du inngår faste avtaler om arbeidsdager og -tider. Du får langvarige kunder, noe som ofte er veldig interessant, fordi det gir deg mulighet til å bli kjent med dem og gå dypere inn i arbeidet ditt. Som konsulent har du alltid mulighet til å prøve å tilpasse avtalene slik at de passer deg, for eksempel ved å tilby andre velværetjenester ved siden av massasjen, eller ved å foreslå for firmaet hvor lange behandlinger du mener fungerer best.
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!