Det händer massor hos oss, anmäl dig för våra utskick här.
Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev med erbjudande, intressanta artiklar med hälsotips, kunskap och inspiration samt nyheter i våra utbildningar och kurser.
Utvid med et nettkurs i kreativ virksomhet
Axelsons tilbyr nå nettkurs i business, markedsføring og entreprenørskap spesielt for deg som er eller ønsker å bli selvstendig næringsdrivende innen velvære eller lignende. Ønsker du å ekspandere, jobbe mer kreativt og lykkes bedre? Synes du det er vanskelig å verdsette ditt eget arbeid? Dette kurset kan gi deg det du trenger!
Kursene er rettet mot…
- de som tenker på eller er i begynnelsen av en ny karriere eller ønsker å starte sin egen virksomhet,
- de som allerede driver en virksomhet, men som opplever stagnasjon, og som trenger et løft, inspirasjon og en ny gnist
- de som ønsker å ekspandere og lykkes bedre
- de som har fullført et opplæringsprogram, men som ikke har nok av forretningsdelen, og som lurer på «hva skal jeg gjøre med det jeg har lært?»
- du som har problemer med å verdsette deg selv og ditt eget arbeid
– Kanskje du er massør, velværekonsulent, PT, yogalærer, kostholdsekspert eller frisør – forretningstankegangen er den samme uansett hva du driver med. De som jobber med myke verdier, har ofte vanskelig for å selge, sier Magdalena Bibik Westerlund, kvinnen bak business-kursene.
Skille mellom hva du gjør og hvem du er
– Det du står for med tjenesten din – deg selv, din egen stemme, din kropp og dine hender, føles for de fleste vanskeligere å selge enn et produkt. Det ligger så nært oss selv og vår følelse av egenverdi. Jo mykere faget er, desto mer hardcore businesstips trenger du, sier Magdalena.
– Det er lettere å få nei når du vil selge en dings, noe utenfor deg selv. Du må lære deg å håndtere et nei for å tørre å selge, du må kunne avgrense det du gjør fra hvem du er. Det er en av fordelene med bedriftstenkningen – det jeg gjør og det jeg tilbyr, er ikke meg. Det er mye vanskeligere å selge så lenge du føler at dette er meg. Det er lett å identifisere seg med arbeidet sitt, men det finnes lette og vanskelige tider for alle. Salgsteknikk er et kunnskapsområde i seg selv og en ferdighet du må lære deg. Det handler om å lære alternativer til å stille spørsmålet «vil du kjøpe», å selge uten å selge, å lære å argumentere for det du gjør og kan gjøre.
Oppfordring til handling
Kursene består av 20 deler, 19 som er like for alle, pluss en yrkesspesifikk del. Hver del består av 4-5 minutter lange videoer om hvordan du kan differensiere deg for å selge, og hvordan du kan skape ulike kreative inntektsstrømmer innenfor ditt fagområde. Hver del inneholder også praktiske øvelser og en eller flere oppfølgingsoppgaver. «Forelesninger alene er ikke nok, for at du skal lære noe må det være en oppfordring til handling, du må tenke selv og handle», sier Magdalena. «I begynnelsen sørger vi for at du definerer «hvorfor». Før du begynner å tenke på produkter, timepris og lignende, må du finne ut hva som er viktig. Hva er det som får deg til å stå opp for å gjøre dette en regnfull novembermorgen? Vi ønsker å unngå at du løper rundt og tar alle slags jobber, men i stedet blir klar over hva det er du virkelig vil og dedikerer deg til det – En annen del handler om «Unique Selling Points». Du blir bedt om å gjøre opp status på de områdene du allerede har mye kunnskap på – kampsport, ridning, svangerskap, fibromyalgi, kontorstress? Mange lukker døren til det gamle når de vil begynne med noe nytt, men de med erfaring vet hva andre trenger. Det er viktig å kartlegge hva du kan. Hva har du å tilby? Når du kan hjelpe kunden med noe konkret, er salget hjemme. Du blir din egen historie. Vi tar også for oss «Prising», hvordan skal du ta betalt og for hva. Det er sannsynligvis mange flere muligheter enn du kanskje først trodde, du trenger ikke å begrense deg til å tenke i pris per time. Det finnes mange måter å jobbe på der du ikke engang møter kunden. Du må tenke på så mange måter som mulig å gjenskape tjenesten din på. Mange er redde for at det å selge skal oppfattes som «pruting», men mersalg er gøy, og du må se på det som en tjeneste du gjør kunden.
Kreativ og produktiv
– Den røde tråden gjennom hele kurset er «Kreativ forretningstenkning», hvordan kan jeg utvide ved å tenke annerledes? «Kreativ forretningsvirksomhet er mitt ekspertområde, det jeg vanligvis foreleser om, det jeg brenner for», sier Magdalena. «Det handler om hvordan du ved å tenke annerledes enn konkurrentene dine kan skille deg ut, skape noe som ikke finnes ennå og bli en spennende aktør på ditt felt, med spennende tilbud.
– Vi fokuserer også på «produktivitet», som ikke handler om å jobbe som en galning, men heller om å jobbe smart. Hva kan du gjøre for å optimalisere tiden din og bruke den på det du virkelig liker? – «Hvis du velger et yrkesfaglig program hos Axelsons i fremtiden, vil du også få tilgang til nettkurset som et supplement til timene jeg underviser på programmene», sier Magdalena. «Jeg ønsker at studentene skal begynne å se disse videoene tidlig i studiet, slik at de har fått tid til å reflektere over innholdet før vi møtes. Da kan de bruke timene med meg til å få sparring og svar på spørsmål. Hvis man tidlig i programmet begynner å tenke på hva man ønsker å gjøre med arbeidet sitt, blir det lettere å ta til seg informasjon i forhold til det. Alle har ulik bakgrunn og ulike forutsetninger, noen driver allerede virksomhet, mens andre er helt ferske. «Jeg har selv bakgrunn fra næringslivet, helt siden jeg var veldig ung», sier Magdalena. «Jeg liker å se folk og deres ideer og prosjekter utvikle seg. Jeg elsker å få en e-post fra en tidligere student som forteller meg at hun nå er fullbooket etter tre måneders arbeid. Jeg samler på suksesshistorier! Noe av det beste som har skjedd meg, er når jeg har coachet en PT-student, og studenten deretter blir nominert til Årets PT. Det er utrolig stimulerende å støtte andre i å nå målene sine!» avslutter Magdalena.
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!