Det händer massor hos oss, anmäl dig för våra utskick här.
Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev med erbjudande, intressanta artiklar med hälsotips, kunskap och inspiration samt nyheter i våra utbildningar och kurser.
Vil du ha massasje på Mallorca eller Ibiza?
For Michelle Caldentey er drømmejobben nettopp det – å drive en spa-virksomhet på Mallorca og Ibiza med et sterkt team! Det er plass til flere i teamet – kanskje det matcher drømmejobben din også?
Michelle Caldentey vokste opp på Mallorca og flyttet til København som 13-åring, hvor hun senere utdannet seg til massasjeterapeut og åpnet sin egen klinikk for idrettsmassasje. I bakhodet hennes lå tanken om å flytte tilbake til Mallorca, og hvordan hun skulle gjøre det.
Nysgjerrig på å ta et massasjekurs? Les mer på vår nettside axelsonsinstitutt.no/massasje. Der finner du alle våre massasjeutdanninger og massasjekurs for deg som ønsker å prøve det ut!
En dag ringte en venn av en venn og tilbød en hotellkjede som trengte en SPA-avdeling til sine hoteller på Mallorca og Ibiza. Kanskje Michelle hadde lyst til å starte opp en slik virksomhet? Michelle hadde ingen anelse om hva det innebar eller hvordan hun skulle gå frem, men hun sa ja. I dag har hun ansvaret for The Clinicue SPA Team, som opererer på 8 forskjellige hoteller og har rundt 20 sesongansatte fra hele verden, og hver sesong gir nye muligheter til å bli med på laget!
Hei Michelle, hvordan har reisen vært fra åpningen og frem til i dag?
– Dette blir den femte sesongen for meg. Siden starten har jeg egentlig vært innom alle funksjoner og stillinger, fra behandlinger til rengjøring og klesvask, til markedsføring, fakturering og så videre. I dag gjør jeg mest det administrative, og har et par faste kunder til behandling av og til.
Hva er det morsomste med jobben din?
– Da BG Hotels kontaktet meg, ønsket de å starte en SPA-virksomhet etter at de hadde fått en ekstra stjerne. Jeg hadde ingen erfaring med SPA-ledelse og lignende, men har alltid vært veldig serviceorientert og tenkte «det kan jeg gjøre!». Det er fantastisk å ha startet fra bunnen av, og jeg elsker å være og bo her. En av de tingene jeg har lært, er at for å lede et team på en god måte må du strukturere og lede og lære av dem. Jeg underviser hovedsakelig lederne jeg har på stedet, og de underviser SPA-personalet. Det går også den andre veien, vi er her for å lære av hverandre. Det morsomste for meg og for de andre i teamet, tror jeg, er at det er så dynamisk! Ingen dag er lik den andre. Man møter stadig nye kunder og må ta på seg nye oppgaver. Du må være på tå hev, ta ansvar og sørge for at ting går bra. Du må elske det du gjør, det er mye teamarbeid og hundre prosent service. Det er som regel veldig god stemning i teamet, men vi har ikke så mye tid til å være sosiale i arbeidstiden. Noen ganger jobber vi sammen, for eksempel under parmassasjer på terrassen, men ellers handler det mest om å jobbe side om side for å få alt til å fungere. Hver sesong starter vi med en velkomstmiddag og avslutter med en avskjedsmiddag, der vi snakker om morsomme minner fra sesongen og hva vi skal gjøre neste gang. Da jeg tenkte på å vende tilbake til Mallorca i København, var det basert på minner fra en barndom med mye friluftsliv og mye sosialt samvær. Inntekten er litt lavere her, men omgivelsene og klimaet er fantastisk, og arbeidet er veldig morsomt, så det er absolutt verdt det!
Hvem ansetter dere, og hvilke betingelser har de?
– Vi leter nå etter personale som kan begynne når det blir ledige stillinger, det er virkelig et stort puslespill! Det vanskeligste er at det er sesongbasert, omtrent to tredjedeler av de ansatte kommer tilbake, men resten må jeg finne opp på nytt for hver sesong. De er ofte litt eventyrlystne mennesker, som liker at det skjer noe nytt og kanskje vil reise resten av året. Vi er opptatt av å finne samarbeidspartnere som kan ansette terapeutene våre når hotellene er stengt, eller jobbe for å åpne opp for hele året.
Sesongen avhenger av hotellet. Clinique SPA Team har ansvaret for åtte hoteller, de er BG Hotels og Playa Golf. Det første hotellet åpner i midten av januar, det andre i midten av februar, det neste i midten av mars og resten i midten av mai. Sesongen avsluttes i slutten av oktober. Du får en sesongkontrakt, og etter den andre sesongen får du en permanent sesongkontrakt som garanterer deg en plass for den tredje sesongen. Vi har noen som har vært der i alle fire årene. I begynnelsen prøvde jeg å finne arbeidskraft lokalt, men det var veldig vanskelig, hovedsakelig på grunn av språket. Vi jobber med turister, og da er det viktig å snakke godt engelsk. Mange lokale jenter kunne ikke føre en samtale på engelsk med kundene, noe som er veldig synd, men jeg har innsett at vi må være et internasjonalt team. Jeg ønsker å ansette lokalt når det er mulig, og ellers ønsker jeg talenter fra hele verden velkommen.
Er du interessert? Se stillingsannonsen nederst i artikkelen!
Engelsk er absolutt viktigst. Det er bra om du kan litt tysk og fransk, og det er fint om du kan spansk eller ønsker å øve deg på det, men det er ikke avgjørende. I kundekontakt er det som regel engelsk som er det foretrukne språket. Det er ønskelig med brede kunnskaper, vi utfører både ulike typer massasje, manikyr, pedikyr og ansiktsbehandlinger. Vi ønsker både massører, SPA-terapeuter, hudterapeuter og gjerne de som har kunnskap innen markedsføring, PR og lignende.
T
a en økologisk spa- og hudterapeututdanning – Klikk på lenken for å lese mer!
Vi tilbyr ikke bare en massasje eller SPA-behandling, men en helhetlig, minneverdig opplevelse for kunden. Vi har mange tilbakevendende gjester, og mange spør etter den samme terapeuten som de har møtt før, det blir en relasjon. Kommunikasjon og serviceinnstilling er det som bærer det hele. Vi gjør også events og arrangementer, for eksempel har vi ofte kampanjer på frokostserveringen, der vi deler ut flyers med ulike tilbud før frokosten og så står vi klare med kalenderen når gjestene er ferdige med å spise slik at vi kan booke de som ønsker å komme inn direkte. Det er viktig å være god til å snakke med folk. Andre ønskelige egenskaper er initiativ, selvtillit, lærevillighet, punktlighet og god arbeidsmoral… det er viktig å kunne ta ansvar for helheten, ha oversikt og ønske å bidra til at hele teamet fungerer! Lønnen ligger på rundt 1400 euro etter skatt for en fulltidsstilling, noe som er en god lønn i Spania. Skattesatsen varierer litt avhengig av hvor stor del av året du er på Mallorca, og ved behov hjelper vi til med arbeidstillatelser og lignende. Det er en annen kultur enn i Skandinavia, man må være nysgjerrig og åpen og kunne le av ting. Jeg vil bidra til at alle i teamet forventer å bli godt behandlet, og at de sier ifra hvis de trenger noe. Det er viktig at alle trives og føler seg verdsatt. Å ta godt vare på medarbeiderne våre er en viktig del av verdiene våre.
Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for SPA-ansatte?
– I henhold til spansk lov har man rett til 1½ dag fri i uken, men vi har to hele dager. Arbeidsuken er på 40 timer, så det er en åttetimersdag som inkluderer en halvtimes lunsj og to korte pauser. Vi planlegger timeplanen sammen før sesongen, slik at alle kan velge hvilke dager de vil ha fri så mye som mulig. Vi kan snakke sammen og koordinere etter behov. Noen dager er roligere, andre er fullbooket. Man er ikke nødvendigvis på samme hotell hele dagen, det er et uregelmessig opplegg der man gjør det man trenger å gjøre mellom behandlingene, leverer tøy og lignende. Alt teller med i de åtte timene, ikke bare behandlingstiden. Det er viktig at terapeutene kan multitaske og planlegge fremover, så hvis morgendagen er fullbooket, kan man gjøre ferdig andre ting dagen før eller ringe inn ekstra personale. Det er to ledere som organiserer rammene, behandlingene, turnusen, kontakten med hotellene osv. Hvert SPA har 2-4 terapeuter med hver sine ansvarsområder.
En typisk dag starter kl 12, SPA er åpent 10-20 eller 21. Den som har ansvaret for frokostkampanjen, starter tidligere. Det fungerer litt ulikt på de forskjellige hotellene når det gjelder lunsjpausen, teammedlemmene får mat fra hotellet hvis de ønsker det, men noen foretrekker å ta med egen mat. Servicehåndboken vår er nesten som en liten bibel, haha! Vi har klare retningslinjer for kundeservice, for hvordan behandlingene skal utføres og alt mulig annet, inkludert hvordan man skal se ut på jobb. Du skal ha lettere sminke, ha fine hender og føtter, oppsatt hår, ren uniform. Uniformen vår er verken sykehusaktig eller orientalsk, men snarere middelhavsaktig, en fin t-skjorte i bomull og et par løse, myke bukser. Et par ganger i sesongen har alle individuelle møter med manageren for å følge opp hvordan det går, hvordan de har det og så videre. Alle hotellene er lett tilgjengelige med offentlig transport, og vi hjelper deg gjerne med å finne et sted du kan bo sammen med et par kolleger eller for deg selv. Det er også mulig å leie et rom hos en lokal familie eller lignende. Det er ikke like vanskelig å finne en leilighet som i Skandinavia. Vi er her før sesongen starter og kan lett finne noe bra til teammedlemmene før de ankommer, slik at de får en normal husleie.
***
BLI EN DEL AV VÅRT SPA-TEAM FOR SOMMERSESONGEN 2017 PÅ MALLORCA ELLER IBIZA
https://www.facebook.com/cliniquespa We are looking for female professionals to join our dynamic Team for the following positions:
Beautician
Masseuse
Public Relations/Marketing Part time or full time contract from aprox. April until end October 2017. Send a professional CV with a recent photo to: info@cliniquespa.com Remember to specify if you are applying for Mallorca or Ibiza. Thank you!
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!