Det händer massor hos oss, anmäl dig för våra utskick här.
Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev med erbjudande, intressanta artiklar med hälsotips, kunskap och inspiration samt nyheter i våra utbildningar och kurser.
Massasje i barnehage og skole beroliger barn
Priser for én dag Massasje i skole og barnehage henvender seg til førskole- og skolepedagoger og foreldre som ønsker å lære å massere barna sine. Barnegrupper der barna masserer hverandre, blir ofte roligere, får en bedre fellesskapsfølelse, mindre konflikter og bedre konfliktløsning.
Axelsons startet med massasjekurs i skoler og barnehager allerede i 1995, etterfulgt av massasje mot dysleksi og massasje mot vold.
I årenes løp har mer enn 10 000 skolelærere blitt utdannet. Pauline Hegner, som underviser på kurset i Stockholm, sier: – På kurset bruker vi massasjehistorier, rim og sanger og ser også på hvordan lærere kan presentere massasje for barn og deres foreldre. Vi jobber kun med enkle grep, uten olje ettersom massasjen gis utenpå klærne, og går gjennom ulike muligheter for å integrere massasje i de daglige aktivitetene med barna.
Pauline Hegner
I barnehagen kan massasje integreres i forbindelse med hvile eller samling, i skolen kan det være en god måte å slappe av på etter et friminutt eller når man kommer om morgenen. Vi går gjennom pedagogers muligheter til å massere barn, særlig når de er små, for eksempel i forbindelse med bleieskift og andre ting. Fra treårsalderen og oppover kan barna massere hverandre, det er ofte det som fungerer tidsmessig og har mange fordeler for det sosiale klimaet. Det kan være mange ulike grunner, og uansett grunn skal barnet respekteres, og det skal være på mottakerens premisser. Derfor lærer vi at man alltid skal spørre og respektere hvert barns ja eller nei, barn skal føle at de har kontroll over kroppen sin.
Du slår ikke personen du masserer
– «Mange pedagoger som jobber med massasje, sier at det er den tiden på dagen da alle barna virkelig lander og er sammen», sier Pauline. «Det er så mye stimulering i hverdagen i dag, og for barn kan det være enda vanskeligere å håndtere. Det blir stadig viktigere å finne tid til å kjenne på kroppen, som en motvekt til all den mentale stimuleringen utenfra. Det er viktig for barn å kjenne at kroppen forandrer seg, å lære seg å legge merke til om de har vondt, hvordan kroppen føles … barn er ofte veldig spesifikke og tydelige på hva de vil ha når de får massasje. Det kan gå fra det ene låret til den andre armen, og så reiser de seg plutselig opp og sier at jeg er ferdig! Det er viktig å få muligheten til å kjenne etter hva man ønsker, og å bli møtt i det. For lærerne er massasjen også en måte å sikre seg at alle barna har fått full oppmerksomhet en stund. Det er også lurt å tenke på hvordan man kan fortelle foreldrene om massasjen og formålet med den. Ofte går barna hjem og masserer familiemedlemmene sine etter at de har fått massasje i barnehagen eller på skolen.
– På kurset snakker vi om hvordan man kan vise barna en myk berøring uten å kile, en forsiktig berøring. Det skal være en kosestund der man gir hverandre noe fint. Massasje er en måte å kommunisere på uten ord, å nå ut til hverandre. Vi har et motto som heter «Du slår ikke den du masserer», og det er akkurat det som ofte skjer. Barnegrupper der barna masserer hverandre, blir ofte roligere, får en bedre fellesskapsfølelse, færre konflikter og bedre konfliktløsning. Massasjen kan også være en måte å finne nye venner i gruppen på, noen man ikke har funnet en måte å leke med kan plutselig bli oppdaget gjennom massasjestundene.
Tett kontakt med eldre barn
– Kurset er også for foreldre, og også i forholdet mellom foreldre og barn kan det bli et smidigere samspill og færre konflikter når berøring er en naturlig del av hverdagen. «Når barna er små, tar foreldrene på dem hele tiden, kler av og på dem, skifter bleier, vasker og bærer dem, men når barna blir eldre, er det ikke like åpenbart», sier Pauline Hegner. «Noen ganger trekker de seg unna for å signalisere at de har blitt voksne og vil gjøre ting selv, selv om de egentlig liker å bli tatt på. Massasje kan være en måte å opprettholde og invitere til nærhet på barnets premisser. Vi retter oss mot barnegrupper opp til tredje klasse. Når man masserer med eldre barn, bruker man ikke rim og lignende, det skal ikke føles som noe dumt eller noe man har blitt for stor til. På kurset ser vi også på hva ulike studier har vist om massasje i skolen. Det er ikke bare roligere i gruppene. Man kan også observere økt konsentrasjon og bedre læring. Det er lettere å ta til seg undervisningen når man er rolig, og barna klager også mindre over vondt i magen, hodepine, tretthet og lignende. Det samme gjelder for voksne – massasje på arbeidsplassen reduserer stress og sykefravær!
Lek som berører
Litteraturen på kurset er boken «Leken som berör – sagor, lekar, sånger och ramsor till massage», skrevet av Pauline Hegner. Boken er en blanding av kursets innhold, massasjehistorier som Pauline har skrevet, og kjente rim og sanger som hun har lagt til massasjebevegelser. «På kurset går vi gjennom noen av historiene, sangene og rimene, men alle er enkle å følge, slik at du enkelt kan fortsette på egen hånd», sier Pauline.
Pauline tok sitt første korte kurs i massasje i en alder av 17 år, med en sterk interesse for trening og helse. Senere utdannet hun seg til medisinsk massasjeterapeut på Axelsons, og tok deretter kurset Massasje i skole og barnehage. Hun begynte å holde kurs i barnemassasje i barnehager og skoler, og senere begynte hun å undervise på Axelsons fagskoleutdanning som Massasjeterapeut. Du kan lese mer om våre massasjekurs her: massasjeutdanning– Da jeg selv tok kurset, syntes jeg det manglet massasjefortellinger og andre lekende elementer, og fikk et frø til en idé om en bok. Jeg ga bedriftsmassasjer på forlaget Natur & Kultur, og da jeg presenterte meg selv på et personalmøte, lot jeg de ansatte lage en massasjehistorie på hverandre. Etterpå spurte redaktøren meg om jeg visste om en bok med massasjehistorier, de ville gjerne gi ut en. Jeg sa nei, men jeg kunne skrive en! Så det gjorde jeg, og fikk den utgitt på Natur & Kultur. Min første sønn var omtrent ett år gammel da jeg skrev den.
Massasje – som de store idrettsstjernene!
Pauline har nå to sønner på åtte og elleve år, og de har fått massasje siden de ble født. Det er fint å ha massasjen som en måte å være sammen på. Noen ganger får de massasje på benken, andre ganger mer i forbifarten, når vi sitter i sofaen eller når de har lagt seg. Da kommer samtalen ofte inn på hvordan de har det, hva som har skjedd i løpet av dagen og så videre, sier Pauline. «Det er fantastisk å se hvor mye barna liker massasjen, også i barnehagene og skolene. Da jeg var på håndballcup med min eldste sønn, introduserte jeg massasje for guttene, og de fikk massere hverandre. De kjenner meg og vet at jeg jobber med massasje, så det var ikke vanskelig å få dem med på laget. I idrettssammenheng er massasje også godt etablert, så det var ikke vanskelig å få dem til å ville gi og få massasje, akkurat som de store idrettsstjernene – Noen spurte senere på dagen om de kunne få mer, så de likte det veldig godt, avslutter Pauline.